Films watched - Katselut 2013
Sort by:
Showing 1-50 of 198
Decade:
Rating:
List Type:
Black Angel (2002)
Tinton natsiseksielokuvassa on paljon seksiä ja natseja. Tinton omien sanojen mukaan myös Rosselini-vaikutteita, mutta koska en ole nähnyt yhtään Rosselinia, en osaa kommentoida. Keskivaiheilla on myös hilpeän Caligulamaiset orgiabileet.
Cuomi's rating:
Clive Owen on yllättävän Papa roolissaan, joskin Hemingwayn henkilökuva jää lähinnä jatkuvasti riehuvan juopon tasolle. Nicole Kidman on ok, ajankuva toteutettu ihan mallikkaasti, joskin arkistomateriaalin liittäminen elokuvakerrontaan tökkii tässä välillä aika pahastikin. Eniten naura ja hämmennystä aiheutti elokuvassa mukana oleva Joris Ivens, koska häntä esitti vittu Lars Ulrich! How weird is that?
Cuomi's rating:
Ihan kivaa toimintaa, mutta eihän tämä tunnu ollenkaan Frankenheimerilta. DeNiro ja Reno äijäilevät ja kaahauskohtauksista löytyy dynamiikkaa. Sean Beanin roolin turhuus nauratti.
Cuomi's rating:
The Man in the Iron Mask (1998)
Tämä on vielä ajoilta, jolloin Dicaprio oli teinityttöjen idoli joten miehen rooli(t) on myös sen mukainen. Muskettisoturia esittävä porukka on hyvin hämmentävä sekoitus. Byrne ja Irons ovat ihan käypiä jäyhien kunnian miesten rooleihin. Depajöö on Depajöö ja John Malkovich haluaa vetää koko maailmaa turpaan. Tunnari on ihan mukavan eeppinen, itse tarina ei niinkään.
Cuomi's rating:
Tämä olisi pienessä kännissä ollut ehkä jopa ihan hauskaa tyhmää, mutta darrassa ei oikein lähtenyt bodarien tyhmä idioottiläppä. Muutama ihan hihityttävä kohtaus löytyy, ja on todella hämmentävää, että Dwayne Johnson vetää elokuvan parhaimman suorituksen.
Cuomi's rating:
Pacific Rim (2013)
Elokuvaksi, jossa isot robotit taistelee isoja mörköjä vastaan, toimintakohtauksista saa yllättävän hyvin selvää. Tarina tietysti on umpikliseinen, mutta kohtalaisen viihdyttävä. Charlie Dayn näkeminen missään muualla kuin Phillyssä on aina hämmentävää.
Cuomi's rating:
The Green Hornet (2011)
Perustyhmää Seth Rogen-hoopoilua. Christoph Waltzin valinta rikollispomoksi on todella kummallinen ratkaisu, joskin miehellä näyttää olevan ihan kivaa roolissaan.
Alkuperäiset sarjat ovat itselleni täysin tuntemattomia, joten niihin en voi oikein verrata.
Alkuperäiset sarjat ovat itselleni täysin tuntemattomia, joten niihin en voi oikein verrata.
Cuomi's rating:
Mamma Roma (1962) (2015)
Pirkka-Pekka Pasolinin kuvauksessa Italian köyhälistöstä on hieman neoralismin henkeä, vaikka ohjaaja ei tätä itse tainnutkaan myöntää. Anna Magnani on loistava. Italonaiset saisivat kyllä sheivata kainalonsa, huhhuh.
Cuomi's rating:
Lou Reed esittää Berlin-levynsä, ja taustalla on kankaalle heijastettu kaikenlaista kivaa. Perus konserttifilmi siis, musiikkihan nyt on tietysti loistavaa.
Cuomi's rating:
Shaft (2000)
70-luvun musa soi, mutta muuten Shaftin uudelleenlämmittelyssä ei ole yhtään vanhaa bläkkisfiilistä. Samppa Jaksonen huutaa, että olen musta mies saatana, Christian Bale on rasisti ja wanha Shaft ihmettelee varmasti, että olen liian vanha tähän paskaan.
Cuomi's rating:
Young and Innocent (1937)
Kylmäksi jättänyt Hitsi. Tarina on muotista väärä mies, ja juonenkäänteet eivät nappaa mukaansa oikein missään vaiheessa.
Cuomi's rating:
Taattua Zizekkiä, eli hulppean omapäisiä tulkintoja klassikkoelokuvista, ja ties mistä. Miehen aksenttia voisi kuunnella tuntikausia.
Cuomi's rating:
Linnaisten vihreä kamari (1945)
Tönkköä satusetä Topeliuksen tulkintaa hyvin perinteisellä SF-tyylillä. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki naishahmot kuulostavat täsmälleen samalta, ja mieshahmot ovat joko ylittämättömän tönkköjä, tai näyttelevät pahimman kerran yli kesäteatterimeiningillä.
Cuomi's rating:
Maniac Cop (1988)
Pienoinen pettymys. Perseilyä ja sikailua ei ole läheskään tarpeeksi tämän genren filmin tarpeiksi. Bruce Campbell yrittää vetää vakavaa roolia, vaikka hänen ei pitäisi. Tom Atkins menee ihan hukkaan ja Z'Darin ihanaa pärstääkin päästään ihailemaan liian vähän.
Cuomi's rating:
Hypnoottista meininkiä ja todella hienot musat joo o. Ei siitä silti pääse mihinkään, että aikamoista puunhalaustahan tämä on.
Cuomi's rating:
Happy-Go-Lucky (2008)
Kuten suurin osa on jo todennutkin, on tämä todellinen feel good-elokuva, vaikka päähenkilöllä on kaikki mahdollisuudet olla vain mahdollisimman ärsyttävä. Tämän ja Another Yearin jälkeen alkaa tuntua siltä, että Mike Leigh on potentiaalisesti ihan pätevä mies.
Cuomi's rating:
William Shatner haastattelee muita Star Trekin kapteenien näyttelijöitä, ja pyörii välillä Trekkerien kokouksissa egoilemassa. Alkuun luulin, että elokuva koostuisi kapteenien näyttelijöistä keskustelemassa Trekistä. Kyllähän Trekistä puhutaankin välillä, mutta myös näyttelemisestä ylipäätään, elämästä, musiikista ja muusta yleisluontoisesta diibadaabasta. Patrick Stewartilla on jotain ihan mielenkiintoistakin sanottavaa, Avery Brooks laulaa ja soittelee pianoa ja muut höpisevät siinä välissä jotain. Koko elokuva tuntuu kuitenkin lähinnä Shatnerin omalta egotripiltä. Ei mitään kovin yllättävää siis.
Cuomi's rating:
Sound City (2013)
Sound City-studiossa on äänitetty paljon levyjä. Osa niistä on hyviä, osa ei. Suuri osa varmasti myös täysin yhdentekevää huttua. Muusikot ja studioihmiset fiilistelevät sitä, miten ennen kaikki oli paremmin ja kuinka Pro Tools ja digitaalisuus on saatanasta. Hyvin perinteinen dokkari, jossa on ihan kivoja anektdootteja. Aihe ei kuitenkaan ole tarpeeksi kiinnostava vajaan kahden tunnin dokumenttiin.
Cuomi's rating:
Indonesian valtion Hirviporukka listi kommunisteja 60-luvulla ja pojat muistelevat vanhempina villejä nuoruusvuosiaan. Välillä todella päräyttävää ja kylmäävää materiaalia.
Cuomi's rating:
Grassin tyyliin, tässä ei leikitellä arkistopätkien hauskuudella, vaikka niitäkin nähdään. Lopputulos on paljon lähempänä perinteisempää dokumentaaria, mutta lukuisista puhuvista päisä huolimatta kyseessä on oikein kiinnostava dokumentti. Parasta antia ovat armeijan kokeet psykedeelien kanssa.
Cuomi's rating:
Hitsikokin mykkiksessä on selkeästi visuaalisia vaikutteita Saksan pojilta Langilta ja Murnaulta. Teknisesti muutenkin oikein edistyksellinen mykkäfilmi, jonka tarina kuitenkin on hyvin perinteistä murhamysteeriä, eikä tahtonut oikein temmata mukaansa.
Cuomi's rating:
The Ward (2010)
En edes lähde selittämään kaikkia asioita, jotka tässä kusevat. Tai, lähdenpäs. Tässä kusee ihan kaikki. Voi miksi Carpenter, miksi?
Cuomi's rating:
Ulzana's Raid (1972)
Burt Lancaster on hyvin väsynyt tässä kovin perinteisessä, mutta Aldrichille ominaisesti kovaotteisessa inkkarijahdissa. Väkivalta on melkoisen tylyä, mutta harmillisesti itse ajojahdista ei saada kovinkaan intensiivistä kokemusta.
Cuomi's rating:
The Mark of Zorro (1940)
Tämä tuntui kaiken hehkuttelun jälkeen pieneltä pettymykseltä. Tyrone Power kuitenkin virnuilee ajoittain kuin Flynn parhaimpina päivinään, ja veijarointia on muutenkin ihan mukavassa määrin. Powerin ja Rathbonen miekkadueli on yksi parhaimpia näkemiäni. Harmi kyllä että Rathbonelle tarjottiin aina roiston rooleja, koska mieshän oli todellisuudessa oikea velho miekan kanssa.
Cuomi's rating:
En ole pohjana toimiviin Hawthornen teksteihin koskaan paneutunut, mutta jotenkin niissä on jotain hyvinkin Poemaista. Siksi Vinskikin istuu hyvin huolestumaan ja juonimaan näihin tarinoihin. Tyypillisen episodielokuvan heikkoudet tästäkin löytyy. Mielenkiintoisat osuudet tuntuvat loppuvan, kun niitä haluaisi nähdä lisää, ja heikommat taas vievät ruutuaikaa niiltä mielenkiintoisimmilta tarinoilta.
Cuomi's rating:
Bill Murray vetää sen perusroolinsa, ja tähän asetelmaan se istuu oikein hyvin, päähenkilön kyllästyessä kaikkeen vastaantulevaan. Tarina on varmasti melkein kaikille tuttu joten en lähde sitä tässä sen enempää ruotimaan. Lopussa Murray oppii kuitenkin elämästä, ja se ei jostain syystä tuntunut lainkaan ärsyttävältä tai päälleliimatulta. Päinvastoin, lopuksi käteen jäi mukava feelgood-fiilis.
Cuomi's rating:
West of Zanzibar (1928)
Lon Chaney vetää jälleen erinomaisen luonneroolin Browningin synkässä tutkielmassa miehestä, jonka kostonhimolla ei ole rajoja. Harmillisen tynkää elokuvaa olisi mielellään seurannut enemmänkin, kuin sen reilun tunnin keston verran.
Cuomi's rating:
Täysin yhdentekevää ja geneerista romantista hömppää. Puolikas piste tulee kohtauksesta, jossa Tom Hanks kertoo kaverilleen itkeneensä Likaisen Tusinan lopussa. Onhan se kaunis elokuva.
Cuomi's rating:
Wanted (2008)
Todella, todella pöhkö moderni toimintarymistely, jossa on kuitenkin oma annoksensa nykyiselle hollytoiminnalle harvinaista pimeää huumoria. Viihdyin tämän parissa yllättävän kivuttomasti.
Cuomi's rating:
White Zombie (1932)
Kanonisoitu, mutta jotenkin halvan näköinen ja kämäisesti näytelty varhaiskauhu. Bela Lugosi on kyllä ehdottomasti pökkelöin näyttelijä näistä Universalin klassisista kauhuhahmoista, eikä tämä johsu pelkästään paksusta aksentista.
Cuomi's rating:
Whores' Glory (2011)
Huorat on kivoja, joskus heillä on kivaa ja joskus käyvät itsekin huorissa. Joskus he taas vetävät crackia ja asuvat paskan keskellä. Elokuvan musiikkivalinnat ovat hämmentäviä, mutta eivät häiriöksi asti. Viimeisessä segmentissä soitettiin tosin paljon PJ Harveyta, siitä plussaa.
Cuomi's rating:
Repeilyttävää ysäriroskaa, joka ei todellakaan ota itseään liian vakavasti. Todella eriskummallinen joukko eri alojen experttejä jahtaa seksikästä alieniblondia ympäri yökerhoja ja viemäreitä. Joukossa on mm, Michael Madsen! yberkovana palkkionmetsästäjänä ja Forest Whitaker ihmeellisenä hyypiönä, jolla on kuudes aisti(?). Tämä tarkoittaa sitä, että Forest aistii, missä avaruusmölli piileskelee, ja osoittee muille. "Se meni tuonne." Elouvassa on joitain oikein kivoja luomuisia goreja, joskin Gigerin luoma chicksialieni tuntuu olevan vain Alienin köyhempi pikkuserkku. Loppuun ladataan vielä todella tökeröä ja rumaa cgi:tä.
Cuomi's rating:
Tämä on pakko katsoa joskus kännissä. Muuta en vielä sano.
Cuomi's rating:
Riisuminen (1986)
Nyt ollaan hyvin syvällä suomalaisuudessa. Ministeri ja tämän ex-hoito jakavat hotellihuoneen, ja sitten aletaankin jo repiä auki vanhoja haavoja. Ryypätään, nussitaan, huudetaan, puhutaan politiikkaa ja yms. Erkki Saarela pyörii lähes koko elokuvan munasillaan.
Cuomi's rating:
Jason Becker: Not Dead Yet (2012)
Kiva dokkari, joka ei hirveästi eroa suurimmasta osasta näitä musadokkareita. Aihe on melko traaginen, mutta nyyhkyvasaraa käytetään yllättävän säästeliäästi. En ole kitararunkkauksen ylin ystävä, mutta Beckerin levyt voisi ainakin tsekata läpi joskus.
Cuomi's rating:
Night Creatures (1962)
Tylsää jämä-Hammeria. Peter Cushing jaa muut vetävät automaattivaihteella, joskin Oliver Reed on näin nuorenakin mukavan limainen ilmestys.
Cuomi's rating:
Tästä on varmaan sanottu joka paikassa kaikki sanomisen arvoinen. Raikkaalla otteella toteutettu, hauska ja moniulotteinen doku/moku/mikälie.
Cuomi's rating:
Searching for Sugar Man (2012)
Oikein kiehtova, joskin draaman kannalta paljon vakauksia ottava dokumentti kiinnostavasta artistista, jonka levyihin tuli tämän jälkeen ihan mielenkiinto tutustua tarkemminkin.
Cuomi's rating:
Food, Inc. (2009)
Dokumentti on täysin jenkkipainotteinen, mutta elokuvan sanoma elintarvikevitunteollisuudesta on hyvin universaali ja monikansalliset yhtiöt ovat saatanasta ja Babylon. Lukuisista puhuvista päistään ja taulukoistaan huolimatta oikein asiallisesti tehty dokumentti, joka ei kuitenkaan saanut itseäni muuttamaan ruokatottumuksiani, koska meat means burger.
Cuomi's rating:
The Vampire Lovers (1970)
Ingrid Pitt on ihana, ja lesboilee oikein mukavasti, samalla kun Peter Cushing ja muut hienot herrat ovat joko syvästi hämmentyneitä tai huolestuneita. Elokuvassa vahvinta ovat aika perinteiseen Hammer-tyyliin alku ja loppu, ja puolivälissä sitten on vähän liikaa jumitusta. Kuitenkin sitä paremman puolelle menevää eroottista goottifiilistelyä.
Cuomi's rating:
The Wedding March (1928)
Stroheimin luokkakuvaus on erittäin tyylikäs yhdistelmä romanttista melodraamaa ja ohjaajalle tyypillisen kyynistä maailmankuvaa. Visuaalisesti ja lavastuksiltaan elokuva on odotetusti erittäin komeaa jälkeä. Lähentelee jo aika vahvasti luokkaa mestariteos.
Cuomi's rating:
Vera Cruz (1954)
Burt Lancaster virnuilee ja sikailee nuoruutensa antaumuksella ja Gary Cooperia alkaa jo ikä vähän painaa. Miehet äijäilevät silti varsin hienosti kultaa meksikaaneilta janoavina onnenonkijoina. Meininki on Aldrichin tyyliin sopivasti ajoittain varsin tylyä ja sankareiden moraalikäsitykset varsin arveluttavia. Sivurooleissa ilahduttavat semmoiset nuoret kyvyt kuin Ernest Borgnine ja Charles Bronson.
Cuomi's rating:
Siitä erikoinen Holmes-elokuva, että itse Holmesia näytetään siinä varsin vähän, ja välillä tuntuu että pääosaan on noussut John Fordin elokuvista karannut tohtori Watson. Mysteeri itsessään on tietty klassikkotavaraa, mutta jotenkin tämä versio jätti hieman kylmäksi.
Cuomi's rating:
Zulu (1964)
Upeaa scope-kuvausta ja massiivisia joukkokohtauksia sisältävä sotaepoos, jossa tapetaan porukkaa ihan vitusti. Brittiläiset siirtomaaherrat ovat ihan jolly good, kunnes miljoonasataa zulua hyökkäävät ja sitten meininki onkin aika bloody hell.
Cuomi's rating:
The Black Pirate (1926)
Douglas Fairbanks pomppii ja virnuilee totuttuun tapaansa. Aikalaisekseen elokuva on teknisesti varsin komea ja stuntit vaikuttavia.
Cuomi's rating:
Erittäin kämäisesti toteutetussa Agatha Christie-filmatisoinnissa näyttelijät joko ylinäyttelevät aivan liikaa tai ovat todellisia puupölkkyjä. Elokuva ei täysin pohjaa samannimiseen romaaniin, vaan sen pohjalta tehtyyn näytelmään, jonka loppuratkaisu on muutettu imeläksi Hollywood-hötöksi.
Cuomi's rating:
Load more items (148 more in this list)
Added to
Related lists
20 From 70. My Favorite Films From The Year 1970
20 item list by The Mighty Celestial
13 votes 2 comments
20 item list by The Mighty Celestial
13 votes 2 comments
35 From 00: My Favorite Films From The Year 2000
35 item list by The Mighty Celestial
6 votes 1 comment
35 item list by The Mighty Celestial
6 votes 1 comment
View more top voted lists
People who voted for this also voted for
Watched in 2012
Film Journal 2013
Movie Diary 2014
My Film-related Dreams
Watched in 2015
Movies Watched in 2011 - Rakas päiväkirja...
Movies check'd in 2011
Watched in 2013
Watched in 2010
Watched in 2017
Things I love about films
Film Journal 2015
Watched in 2014
Watched in 2015
Watched in 2013
More lists from Cuomi
Films watched - Katselut 2011
Films watched - Katselut 2016
Best of the 70's
Filmes 2021
Best Of The 80's
Filmes 2020.
Filmes - 2023