Movie Diary 2015 (In Finnish)
Sort by:
Showing 13 items
Decade:
Rating:
List Type:
Jurassic World (2015)
Katsottu: 19.6.2015, Teatteri
Hyvin ennalta-arvattava ja muutenkin kaikista nykyajan blockbusterien kliseistÀ kÀrsivÀ Jurassic Parkin uudelleenlÀmmittely, mutta mieluummin tÀtÀ katsoo kuin jotain ultrapaskaa Marvelin supersankaririnkirunkkausta osa #963. Voisin jopa sanoa ihan viihtyneeni enkÀ jaksanut sen pahemmin tÀlle suuttua, joten ehkÀ sietokykyni valtavirtaelokuvia kohtaan on kasvanut sinÀ aikana kun olen pysytellyt puoli vuotta erossa taidehomoilusta ja elokuvista ylipÀÀtÀÀn. Chris Pratt on ihQ.
Hyvin ennalta-arvattava ja muutenkin kaikista nykyajan blockbusterien kliseistÀ kÀrsivÀ Jurassic Parkin uudelleenlÀmmittely, mutta mieluummin tÀtÀ katsoo kuin jotain ultrapaskaa Marvelin supersankaririnkirunkkausta osa #963. Voisin jopa sanoa ihan viihtyneeni enkÀ jaksanut sen pahemmin tÀlle suuttua, joten ehkÀ sietokykyni valtavirtaelokuvia kohtaan on kasvanut sinÀ aikana kun olen pysytellyt puoli vuotta erossa taidehomoilusta ja elokuvista ylipÀÀtÀÀn. Chris Pratt on ihQ.
Tapio's rating:
The Water Diviner (2014)
Katsottu: 16.4.2015, Deckchair Cinema
En viivy Darwinissa niin kauaa, ettÀ minulla olisi valinnanvaraa odottaa jotain oikeasti mielenkiintoista elokuvaa ohjelmistoon, joten pÀÀdyin sitten katsomaan tÀtÀ. Paikallinen ulkoilmateatteri oli kyllÀ hieno kokemus huolimatta siitÀ, ettÀ elokuva oli aivan kauheaa skeidaa.
En viivy Darwinissa niin kauaa, ettÀ minulla olisi valinnanvaraa odottaa jotain oikeasti mielenkiintoista elokuvaa ohjelmistoon, joten pÀÀdyin sitten katsomaan tÀtÀ. Paikallinen ulkoilmateatteri oli kyllÀ hieno kokemus huolimatta siitÀ, ettÀ elokuva oli aivan kauheaa skeidaa.
Tapio's rating:
Ted (2012)
Katsottu: 13.2.2015, PC
YllÀttÀvÀn siedettÀvÀ elokuvaksi, joka kertoo Mark Wahlbergin elÀvÀstÀ pehmolelunallesta. Oikeastihan minun pitÀisi vihata tÀtÀ mutta keskityinkin lÀhinnÀ kaljan juomiseen. HerÀtti tÀmÀ sentÀÀn himon katsella Flash Gordon tai ainakin kuunnella Queenia...
YllÀttÀvÀn siedettÀvÀ elokuvaksi, joka kertoo Mark Wahlbergin elÀvÀstÀ pehmolelunallesta. Oikeastihan minun pitÀisi vihata tÀtÀ mutta keskityinkin lÀhinnÀ kaljan juomiseen. HerÀtti tÀmÀ sentÀÀn himon katsella Flash Gordon tai ainakin kuunnella Queenia...
Tapio's rating:
Lucy (2014)
Katsottu: 28.1.2015, Lentokoneessa
Scarlett Johansson alkaa kÀyttÀmÀÀn enemmÀn kuin 10% aivokapasiteetistaan saatuaan elimistöönsÀ hyvÀn satsin huumeita. Morgan Freeman luennoi hatusta vedettyjÀ teorioita vakavalla naamalla, mutta kukaan ei kyseenalaista hÀntÀ.
Scarlett Johansson alkaa kÀyttÀmÀÀn enemmÀn kuin 10% aivokapasiteetistaan saatuaan elimistöönsÀ hyvÀn satsin huumeita. Morgan Freeman luennoi hatusta vedettyjÀ teorioita vakavalla naamalla, mutta kukaan ei kyseenalaista hÀntÀ.
Tapio's rating:
Katsottu: 27.1.2015, DVD
Rewatch ****Âœ - *****. TĂ€mĂ€ taitaa olla kolmas kerta kun katson tĂ€mĂ€n ja voi nyt hyvĂ€ vittu sentÀÀn.
Tavallisesti kun kertoo ihmisille harrastavansa elokuvia, heidĂ€n ensimmĂ€inen reaktionsa on vastata kysymĂ€llĂ€ âmikĂ€ on suosikkielokuvasi?â En varmaankaan ole ainoa harrastaja, joka kokee tĂ€mĂ€n kysymyksen jopa hieman Ă€rsyttĂ€vĂ€nĂ€. Vastaus voisi ihan jo fiiliksenkin mukaan vaihdella saman pĂ€ivĂ€n sisĂ€llĂ€ useaan otteeseen. SiinĂ€ vaiheessa kun nĂ€htynĂ€ on tuhansia elokuvia, on kerÀÀntynyt suuri kasa itselle tĂ€rkeitĂ€ teoksia, mutta niistĂ€ sellaisen valitseminen, joka olisi yksin ylitse kaikkien muiden, on mahdotonta.
KysyessÀÀn suosikkielokuvaani ihmiset eivĂ€t tietenkÀÀn itse tajua kysymyksen hölmöyttĂ€, ja olenkin aina vĂ€lillĂ€ miettinyt, ettĂ€ sen sijaan ettĂ€ rupeaisin tĂ€hĂ€n kysymykseen vastauksena selittĂ€mÀÀn âminulla ei oikeastaan ole yhtĂ€ tiettyĂ€ suosikkielokuvaa vaan pikemminkin laaja kirjo erilaisia teoksia, tyylilajeja ja teemoja, mistĂ€ pidĂ€n blaa blaa blaaâ, hankkisin siihen jonkun âvakiovastauksenâ. TĂ€tĂ€ vakiovastausta miettiessĂ€kin törmÀÀn tosin aina omasta autistisuudestani johtuen ongelmiin.
Millaisin perustein tĂ€llainen vakiovastaus sitten pitĂ€isi valita? TĂ€ytyisikö sen olla filmi, jonka nĂ€kemisellĂ€ on ollut suuri vaikutus elokuvaharrastukseeni? Brazil? Magnolia? Fight Club? Vai sen sijaan sellainen teos, joka on muutoin vaikuttanut elĂ€mÀÀni tai ajatuksiini? LâAvventura / La Notte / LâEclisse? Syyssonaatti? Il Conformista? Tai kenties elokuva, jota yksinkertaisesti vain pidĂ€n lĂ€hes tĂ€ydellisenĂ€? Punainen ympyrĂ€? Pelin sÀÀnnöt? Vai olisiko kĂ€ytĂ€nnöllisyyden vuoksi valittava minulle tĂ€rkeĂ€ kaikkien tuntema klassikko, jotta keskustelu voisi edetĂ€ helposti eteenpĂ€in? Huuliharppukostaja? 2001: Avaruusseikkailu?
Nyt minun ei tarvitse enÀÀ miettiĂ€. Olen löytĂ€nyt elokuvan, joka on tĂ€tĂ€ kaikkea. Se on Vampireâs Kiss. MinĂ€ rakastan Nicolas Cagea. MinĂ€ rakastan tĂ€tĂ€ elokuvaa.
PS: TÀhÀn taitavatkin loppua ainakin elokuvien kotikatselut tÀltÀ vuodelta. Nyt hÀippÀisen loppuvuodeksi Australiaan. Au revoir.
Rewatch ****Âœ - *****. TĂ€mĂ€ taitaa olla kolmas kerta kun katson tĂ€mĂ€n ja voi nyt hyvĂ€ vittu sentÀÀn.
Tavallisesti kun kertoo ihmisille harrastavansa elokuvia, heidĂ€n ensimmĂ€inen reaktionsa on vastata kysymĂ€llĂ€ âmikĂ€ on suosikkielokuvasi?â En varmaankaan ole ainoa harrastaja, joka kokee tĂ€mĂ€n kysymyksen jopa hieman Ă€rsyttĂ€vĂ€nĂ€. Vastaus voisi ihan jo fiiliksenkin mukaan vaihdella saman pĂ€ivĂ€n sisĂ€llĂ€ useaan otteeseen. SiinĂ€ vaiheessa kun nĂ€htynĂ€ on tuhansia elokuvia, on kerÀÀntynyt suuri kasa itselle tĂ€rkeitĂ€ teoksia, mutta niistĂ€ sellaisen valitseminen, joka olisi yksin ylitse kaikkien muiden, on mahdotonta.
KysyessÀÀn suosikkielokuvaani ihmiset eivĂ€t tietenkÀÀn itse tajua kysymyksen hölmöyttĂ€, ja olenkin aina vĂ€lillĂ€ miettinyt, ettĂ€ sen sijaan ettĂ€ rupeaisin tĂ€hĂ€n kysymykseen vastauksena selittĂ€mÀÀn âminulla ei oikeastaan ole yhtĂ€ tiettyĂ€ suosikkielokuvaa vaan pikemminkin laaja kirjo erilaisia teoksia, tyylilajeja ja teemoja, mistĂ€ pidĂ€n blaa blaa blaaâ, hankkisin siihen jonkun âvakiovastauksenâ. TĂ€tĂ€ vakiovastausta miettiessĂ€kin törmÀÀn tosin aina omasta autistisuudestani johtuen ongelmiin.
Millaisin perustein tĂ€llainen vakiovastaus sitten pitĂ€isi valita? TĂ€ytyisikö sen olla filmi, jonka nĂ€kemisellĂ€ on ollut suuri vaikutus elokuvaharrastukseeni? Brazil? Magnolia? Fight Club? Vai sen sijaan sellainen teos, joka on muutoin vaikuttanut elĂ€mÀÀni tai ajatuksiini? LâAvventura / La Notte / LâEclisse? Syyssonaatti? Il Conformista? Tai kenties elokuva, jota yksinkertaisesti vain pidĂ€n lĂ€hes tĂ€ydellisenĂ€? Punainen ympyrĂ€? Pelin sÀÀnnöt? Vai olisiko kĂ€ytĂ€nnöllisyyden vuoksi valittava minulle tĂ€rkeĂ€ kaikkien tuntema klassikko, jotta keskustelu voisi edetĂ€ helposti eteenpĂ€in? Huuliharppukostaja? 2001: Avaruusseikkailu?
Nyt minun ei tarvitse enÀÀ miettiĂ€. Olen löytĂ€nyt elokuvan, joka on tĂ€tĂ€ kaikkea. Se on Vampireâs Kiss. MinĂ€ rakastan Nicolas Cagea. MinĂ€ rakastan tĂ€tĂ€ elokuvaa.
PS: TÀhÀn taitavatkin loppua ainakin elokuvien kotikatselut tÀltÀ vuodelta. Nyt hÀippÀisen loppuvuodeksi Australiaan. Au revoir.
Tapio's rating:
Katsottu: 26.1.2015, PC
TĂ€tĂ€ katsoessa mietin useaan otteeseen, ettĂ€ mitĂ€hĂ€n siellĂ€ Criterion Collectionilla oikein ajatellaan... John Lurie ja kaverit kĂ€yvĂ€t kalastelemassa ja jauhavat paskaa. KertojaÀÀnen tĂ€hĂ€n pÀÀlle höpisemĂ€t asiat eivĂ€t usein ole MITENKĂĂN linjassa todellisuudessa tapahtuvien asioiden kanssa, mikĂ€ tekee tĂ€stĂ€ ajoittain melko absurdia katsottavaa. Kyseinen vitsi ei kuitenkaan tĂ€ysin kanna kuuden jakson verran ja mukana on myös paljon normaalia tyyppien kalastushengailua, minkĂ€ katsominen ei juuri kiinnostanut. VĂ€lillĂ€ tĂ€ysin puskista eteen tulee kuitenkin tĂ€yttĂ€ kultaa olevia hĂ€mmentĂ€viĂ€ kohtauksia kuten Tom Waits tunkemassa kalan housuihinsa tai rituaalitanssi, jonka Matt Dillon ja John Lurie suorittavat kalastusonnen takaamiseksi⊠Matt Dillon âjakso on muutenkin sarjan paras, koska siinĂ€ alettiin mennĂ€ Ă€lyttömyydessĂ€ jo jollekin ParanormaaliBlogi TV âtasolle. Elokuvallisilta arvoiltaan tĂ€mĂ€hĂ€n on nyt ihan tĂ€ysi nolla, mutta kokonaisuus on silti hihityttĂ€vĂ€llĂ€ tavalla sen verran "hĂ€h?", etten huonoja pisteitĂ€ viitsi heittÀÀ.
TÀmÀ oli muuten oman vaihtariprojektini viimeinen katsottava... Hienoa, ettÀ nÀiden katsomiseen meni itseltÀni noin kaksi vuotta, mutta silti tÀmÀn kirjoitushetkellÀ minun lisÀkseni Wendel on ainoa, joka on suorittanut projektin loppuun. Kertoo varmaan jotain siitÀ, miten onnistunut kyseinen projekti oli ja silleen.
TĂ€tĂ€ katsoessa mietin useaan otteeseen, ettĂ€ mitĂ€hĂ€n siellĂ€ Criterion Collectionilla oikein ajatellaan... John Lurie ja kaverit kĂ€yvĂ€t kalastelemassa ja jauhavat paskaa. KertojaÀÀnen tĂ€hĂ€n pÀÀlle höpisemĂ€t asiat eivĂ€t usein ole MITENKĂĂN linjassa todellisuudessa tapahtuvien asioiden kanssa, mikĂ€ tekee tĂ€stĂ€ ajoittain melko absurdia katsottavaa. Kyseinen vitsi ei kuitenkaan tĂ€ysin kanna kuuden jakson verran ja mukana on myös paljon normaalia tyyppien kalastushengailua, minkĂ€ katsominen ei juuri kiinnostanut. VĂ€lillĂ€ tĂ€ysin puskista eteen tulee kuitenkin tĂ€yttĂ€ kultaa olevia hĂ€mmentĂ€viĂ€ kohtauksia kuten Tom Waits tunkemassa kalan housuihinsa tai rituaalitanssi, jonka Matt Dillon ja John Lurie suorittavat kalastusonnen takaamiseksi⊠Matt Dillon âjakso on muutenkin sarjan paras, koska siinĂ€ alettiin mennĂ€ Ă€lyttömyydessĂ€ jo jollekin ParanormaaliBlogi TV âtasolle. Elokuvallisilta arvoiltaan tĂ€mĂ€hĂ€n on nyt ihan tĂ€ysi nolla, mutta kokonaisuus on silti hihityttĂ€vĂ€llĂ€ tavalla sen verran "hĂ€h?", etten huonoja pisteitĂ€ viitsi heittÀÀ.
TÀmÀ oli muuten oman vaihtariprojektini viimeinen katsottava... Hienoa, ettÀ nÀiden katsomiseen meni itseltÀni noin kaksi vuotta, mutta silti tÀmÀn kirjoitushetkellÀ minun lisÀkseni Wendel on ainoa, joka on suorittanut projektin loppuun. Kertoo varmaan jotain siitÀ, miten onnistunut kyseinen projekti oli ja silleen.
Tapio's rating:
Ordet (1955)
Katsottu: 20.1.2015, PC
"Passion of Joan of Arc on maailman paras elokuva" -kaikki, aina.
Vitut ole.
"Ordet on maailman paras elokuva." -kaikki, aina.
Vitut ole.
Carl Theodor Dreyer on maailman huonoin elokuvaohjaaja.
"Passion of Joan of Arc on maailman paras elokuva" -kaikki, aina.
Vitut ole.
"Ordet on maailman paras elokuva." -kaikki, aina.
Vitut ole.
Carl Theodor Dreyer on maailman huonoin elokuvaohjaaja.
Tapio's rating:
Weekend (2011)
Katsottu: 20.1.2015, PC
Kaksi ihmistÀ kohtaavat ja ehkÀ hieman rakastuvatkin toisiinsa yhden viikonlopun aikana. HeidÀn vÀlille muodostuu nopeasti yhteys huolimatta siitÀ, ettÀ toinen on viikonlopun jÀlkeen muuttamassa toiselle puolen maailmaa. HeidÀn keskusteluidensa kautta kÀydÀÀn lÀpi molempien kamppailua oman identiteettinsÀ kanssa ja yleisiÀ yrityksiÀ elÀÀ omaa elÀmÀÀnsÀ mielekkÀÀsti.
Kaksi ihmistÀ kohtaavat ja ehkÀ hieman rakastuvatkin toisiinsa yhden viikonlopun aikana. HeidÀn vÀlille muodostuu nopeasti yhteys huolimatta siitÀ, ettÀ toinen on viikonlopun jÀlkeen muuttamassa toiselle puolen maailmaa. HeidÀn keskusteluidensa kautta kÀydÀÀn lÀpi molempien kamppailua oman identiteettinsÀ kanssa ja yleisiÀ yrityksiÀ elÀÀ omaa elÀmÀÀnsÀ mielekkÀÀsti.
Tapio's rating:
Shame (2011)
Katsottu: 16.1.2015, PC
Todella masentava elokuva pÀÀhenkilöidensÀ omassa tyhjyydessÀÀn vellomisesta, ja epÀtoivoisista yrityksiÀ tÀyttÀÀ oman elÀmÀn merkityksettömyys edes jollain. Toinen on turvautunut seksiin ja ajautunut sen myötÀ niin syvÀÀn kierteeseen, ettÀ nykyisin se tuottaa enÀÀ lÀhes pelkkÀÀ hÀpeÀÀ. Toinen taas takertuu sekÀ lÀhimmÀisiinsÀ ettÀ ventovieraisiin yrittÀen löytÀÀ heistÀ apua, vaikka todellisuudessa vain tukahduttaa heidÀt. Muutamaa hienoa pidempÀÀ keskustelukohtausta lukuunottamatta elokuvassa puhutaan melko vÀhÀn, ja enimmÀkseen se on vaan tÀynnÀ komeita pitkiÀ ottoja Fassbenderin hahmon omassa limbossaan pyörimisestÀ, minkÀ taustalla soi melankolinen musiikki. PidÀn.
Todella masentava elokuva pÀÀhenkilöidensÀ omassa tyhjyydessÀÀn vellomisesta, ja epÀtoivoisista yrityksiÀ tÀyttÀÀ oman elÀmÀn merkityksettömyys edes jollain. Toinen on turvautunut seksiin ja ajautunut sen myötÀ niin syvÀÀn kierteeseen, ettÀ nykyisin se tuottaa enÀÀ lÀhes pelkkÀÀ hÀpeÀÀ. Toinen taas takertuu sekÀ lÀhimmÀisiinsÀ ettÀ ventovieraisiin yrittÀen löytÀÀ heistÀ apua, vaikka todellisuudessa vain tukahduttaa heidÀt. Muutamaa hienoa pidempÀÀ keskustelukohtausta lukuunottamatta elokuvassa puhutaan melko vÀhÀn, ja enimmÀkseen se on vaan tÀynnÀ komeita pitkiÀ ottoja Fassbenderin hahmon omassa limbossaan pyörimisestÀ, minkÀ taustalla soi melankolinen musiikki. PidÀn.
Tapio's rating:
Life During Wartime (2010)
Katsottu: 15.1.2015, PC
Aika ristiriitaiset fiilikset jÀtti. Joinain hetkinÀ teemojen tullessa hyvin esille mietin, ettÀ tÀmÀhÀn oikeastaan erinomainen, mutta samalla se, ettÀ hahmojen kÀyttÀytymisessÀ ei ole mitÀÀn logiikkaa, söi huomattavasti leffan tehoa. Muutenkin koin olevani lÀhinnÀ kyllÀstynyt tÀmÀn kanssa, vaikka leffalla tosiaan on hyvÀt hetkensÀ. Olisin myös oikeasti halunnut katsoa Happinessin uudestaan ennen tÀtÀ, mutta toisaalta tÀmÀ ei vuorostaan kiinnostanut minua elokuvana niin paljon, ettÀ olisin jaksanut rewatchia Happinessin... Eli suoritan uudelleenpohdintaa joskus molempien uusintakatselun yhteydessÀ heti vuonna 2058.
Aika ristiriitaiset fiilikset jÀtti. Joinain hetkinÀ teemojen tullessa hyvin esille mietin, ettÀ tÀmÀhÀn oikeastaan erinomainen, mutta samalla se, ettÀ hahmojen kÀyttÀytymisessÀ ei ole mitÀÀn logiikkaa, söi huomattavasti leffan tehoa. Muutenkin koin olevani lÀhinnÀ kyllÀstynyt tÀmÀn kanssa, vaikka leffalla tosiaan on hyvÀt hetkensÀ. Olisin myös oikeasti halunnut katsoa Happinessin uudestaan ennen tÀtÀ, mutta toisaalta tÀmÀ ei vuorostaan kiinnostanut minua elokuvana niin paljon, ettÀ olisin jaksanut rewatchia Happinessin... Eli suoritan uudelleenpohdintaa joskus molempien uusintakatselun yhteydessÀ heti vuonna 2058.
Tapio's rating:
Katsottu: 11.1.2015, PC
Ihan pÀtevÀ dokkari joka toimii varmaan sitÀ paremmin, mitÀ vÀhemmÀn tÀstÀ tietÀÀ ennen katsomista. Menee vÀlillÀ ehkÀ liiankin nyyhkyn puolelle ja teos on muutenkin erittÀin subjektiivinen nÀkemyksissÀÀn, mutta toisaalta sitÀ antaa hieman anteeksi, kun tietÀÀ miten henkilökohtainen tapaus tÀmÀ on tekijÀlleen.
Ihan pÀtevÀ dokkari joka toimii varmaan sitÀ paremmin, mitÀ vÀhemmÀn tÀstÀ tietÀÀ ennen katsomista. Menee vÀlillÀ ehkÀ liiankin nyyhkyn puolelle ja teos on muutenkin erittÀin subjektiivinen nÀkemyksissÀÀn, mutta toisaalta sitÀ antaa hieman anteeksi, kun tietÀÀ miten henkilökohtainen tapaus tÀmÀ on tekijÀlleen.
Tapio's rating:
Katsottu: 11.1.2015, DVD
Rakastava isÀ vie tyttÀrensÀ ja poikansa piknikille tarjoillakseen heille mojovan yllÀtyksen. Sitten talsitaan Australian outbackin hÀvyttömÀn komeasti kuvattujen maisemien lÀpi ja kohdataan oman lapsuuden ja viattomuuden loppu. Tietty luonnon yliromantisointi ÀrsyttÀÀ, mutta elokuva ei onneksi sorru mihinkÀÀn tÀyteen alleviivattuun ituhippipelleilyyn, joten onnistuin olemaan hÀiriintymÀttÀ siitÀ kauheasti.
Rakastava isÀ vie tyttÀrensÀ ja poikansa piknikille tarjoillakseen heille mojovan yllÀtyksen. Sitten talsitaan Australian outbackin hÀvyttömÀn komeasti kuvattujen maisemien lÀpi ja kohdataan oman lapsuuden ja viattomuuden loppu. Tietty luonnon yliromantisointi ÀrsyttÀÀ, mutta elokuva ei onneksi sorru mihinkÀÀn tÀyteen alleviivattuun ituhippipelleilyyn, joten onnistuin olemaan hÀiriintymÀttÀ siitÀ kauheasti.
Tapio's rating:
Katsottu: 9.1.2015, DVD
Rewatch ****Âœ - *****. PÀÀtin kerrankin neljĂ€ltĂ€ aamuyöstĂ€ katsoa jotain muuta kuin Chuck Hestonia tai Kevin Costneria. PÀÀtös oli hyvĂ€, nĂ€in voisi toimia useamminkin.
Rewatch ****Âœ - *****. PÀÀtin kerrankin neljĂ€ltĂ€ aamuyöstĂ€ katsoa jotain muuta kuin Chuck Hestonia tai Kevin Costneria. PÀÀtös oli hyvĂ€, nĂ€in voisi toimia useamminkin.
Tapio's rating:
Movies I have watched 1.1.2015 - 31.12.2015. Also includes rewatches (they count as one). Comments in Finnish because I keep this diary for myself and it's easier to write in my native language. I think this year I'll be consciously watching even less movies than I have been the last few years. This is because I'll be abroad for the most of the year and I want to make the most out of it by spending as little time in front of a TV / computer screen as possible. Even though it's a bit silly in this case, I still wanted to keep a movie diary, mainly because I've been doing so every year since I started to watch movies more seriously.