Movies watched in 2013
Sort by:
Showing 46 items
Decade:
Rating:
List Type:
"Who made such a terrible mess of the world?"
HenkeÀsalpaavan lumoava dystopia tÀynnÀ sotaa ja surua mutta samalla kuitenkin taianomaista optimismia. Juoni meni paikoin aika sekavaksi, osasyynÀ mahdollisesti oma huono keskittymiskyky.
HenkeÀsalpaavan lumoava dystopia tÀynnÀ sotaa ja surua mutta samalla kuitenkin taianomaista optimismia. Juoni meni paikoin aika sekavaksi, osasyynÀ mahdollisesti oma huono keskittymiskyky.
Lithh's rating:
Lumoava ja jÀnnittÀvÀ tarina, mutta jotain tÀstÀ jÀi puuttumaan. Loppu lÀssÀhti jollain tasolla ja pieni ripaus sitÀ tuttua kaunista maagisuutta puuttui, eikö Miyazakilla riittÀnytkÀÀn sitÀ 2000-luvulle asti?
Lithh's rating:
Porco Rosso (1992)
Koskettava, jÀnnittÀvÀ ja paikoin synkkÀkin elokuva, jonka jÀlkeen jÀi kuitenkin hirveÀn hyvÀ fiilis. NÀin tÀmÀn ensimmÀistÀ kertaa nyt ja se nousi vÀlittömÀsti kenties Miyazaki-suosikikseni, vaikka ensi kertaa lapsena nÀhdyn Totoron kanssa onkin vaikea kilpailla.
Lithh's rating:
The Squid and the Whale (2005)
Uskomattoman rasittavia henkilöhahmoja, samaistuminen mahdotonta. Aito ja vÀhÀn outo tunnelma jaksoi kantaa lÀpi koko leffan, mutta ei tÀstÀ mitÀÀn uutta suosikkia minulle muodostunut. Kiva soundtrack.
Lithh's rating:
LÀmminhenkinen ja kiva piirretty, jossa ei kuitenkaan ole Miyazakille tyypillistÀ taianomaista tunnelmaa ja kiehtovaa maailmaa. Varmaan juuri tÀmÀn vuoksi leffaelÀmys jÀi hieman köykÀiseksi.
Lithh's rating:
Back to the Future (1985)
ViihdyttÀvÀ, hauska ja jÀnnittÀvÀ, ihan yhtÀ hyvÀ ellei jopa parempikin kuin lapsena nÀhtynÀ.
Lithh's rating:
Tavarataivas (2013)
Ideana hyvÀ ja ensimmÀinen neljÀsosa mielenkiintoinen, mutta sen jÀlkeen tulee melko vahvasti fiilis siitÀ, miten kaikki tarvittava on nyt nÀhty.
Lithh's rating:
Food, Inc. (2009)
Ei sinÀllÀÀn mitÀÀn uutta, mutta onnistui silti herÀttÀmÀÀn taas vanhoja ajatuksia uudestaan.
Lithh's rating:
From Dusk Till Dawn (1996)
Aiemmin nÀkemÀttÀ jÀÀnyt klassikko, yllÀttÀvÀn viihdyttÀvÀ.
Lithh's rating:
Seraphim Falls (2007)
Aika mitÀÀnsanomaton pÀtkÀ, sinÀllÀÀn laadukas ja hyvÀÀ nÀyttelijÀtyötÀ mutta tuskin tÀmÀ palaa jatkossa enÀÀ mieleen.
Lithh's rating:
Sons of the Desert (1933)
Mahdollisesti suosikkini tÀmÀn kaksikon leffoista, paikoin aidosti hauska mutta kuitenkin vain kevyttÀ viihdettÀ.
Lithh's rating:
Katsoin tÀmÀn vanhempieni kanssa, mikÀ aiheutti kavereissa suurta hilpeyttÀ. Outo elokuva, johon olin kuitenkin hieman pettynyt: tuntuu, ettÀ Happiness ei kuitenkaan raapaissut pintaa syvemmÀltÀ vaan leikitteli liikaa tragikoomisuudellaan ja hÀiriintyneisyydellÀÀn jÀÀden siten hieman kylmÀksi.
Lithh's rating:
Uskomattoman tylsÀ ja mitÀÀnsanomaton. Kultaisen Palmun voittaja? En ymmÀrrÀ maailmaa.
Lithh's rating:
Odotin vain hulvattoman hauskaa ja etkoiluun sopivaa huumoripÀtkÀÀ, mutta jokin tÀssÀ Cronenbergin dystooppisessa maailmassa onnistui kuitenkin herÀttÀmÀÀn mielenkiintoisia tunteita ja tunnelma oli tÀysin omanlaisensa. Elokuva on palannut aika ajoin mieleen, mitÀ pidÀn aina hyvÀn elokuvan merkkinÀ.
Lithh's rating:
La Notte (1961)
HirvittÀvÀn kaunis tarina ja kuvaus yksinÀisyydestÀ, tÀmÀn elokuvan myötÀ Antionioni nousi heti suosikkiohjaajieni joukkoon.
Lithh's rating:
Slacker (1990)
Jopa hieman surrealistinen ja originelli pÀtkÀ, ehdottoman mielenkiintoinen ja vielÀ ehdottomammin vaikeasti kuvattavissa elokuvaa nÀkemÀttömille. Indie-elokuvaa jollain tapaa puhtaimmillaan.
Lithh's rating:
Odotin tylsÀhköÀ romanttista lÀssytystÀ mutta sainkin elokuvan, joka kovin helposti olisi kaikkea edellÀmainittua mutta jotenkin onnistuu kaikessa korniudessaan olemaan kuitenkin aito.
Lithh's rating:
Straw Dogs (1971)
Harva elokuva on saanut nÀin ahdistuneeksi kuin tÀmÀ. Tunnelma tiivistyy jatkuvasti ja tuntuu, kuin omankin rintakehÀn ympÀrillÀ kiristyisi rautavanne samaa tahtia. Vaikuttava elokuva.
Lithh's rating:
Periaatteessa hyvin tyypillinen western, mutta ei ollenkaan huonoimmasta pÀÀstÀ. Leffa perustuu tositarinaan, mutta tarinankerronnassa on tiettyjÀ heikkouksia. Steve McQueenin roolisuoritus on hyvÀ kuten yleensÀkin.
Lithh's rating:
Love Actually (2003)
Ihmissuhteet menevÀt pieleen ja krapulakin painaa, teki siis mieli katsoa Love Actually. YhdentekevÀ pÀtkÀ, mutta olotilaan varsin sopiva.
Lithh's rating:
Being John Malkovich (1999)
Erikoinen ja mielenkiintoinen leffa, joka samaan aikaan viihdyttÀÀ ja laittaa ajattelemaan. Outo ja tÀynnÀ erilaisia tunnetiloja, jotka kuitenkin nivoutuvat jotenkin mystisen kauniisti yhteen.
Lithh's rating:
KÀsikameroilla kuvattu ja paljolti improvisoitu leffa tuntuu lÀhinnÀ halvalta kopioilta Blair Witch Projectista, mutta onnistuu kuitenkin olemaan myös yllÀttÀvÀn hauska.
Lithh's rating:
Hulvattoman hauska ja samalla kuitenkin pohjattoman surullinen ja traaginen elokuva. Huonoja arvioita on vaikea ymmÀrtÀÀ, omasta mielestÀni Vampire's Kiss kun on lÀhes tÀydellinen elokuva kaikessa outoudessaan.
Lithh's rating:
American Psycho (2000)
SinÀllÀÀn viihdyttÀvÀ ja hauska elokuva, mutta jollain tasolla kuitenkin pettymys. Kenties kirja olisi parempi?
Lithh's rating:
Disgrace (2008)
EpÀmiellyttÀvÀ elokuva, joka voisi tarjota paljon enemmÀnkin katsojalleen ammentamalla mielenkiintoisia aineksia apartheidin jÀlkeisestÀ EtelÀ-Afrikasta, mutta ainakin minut Disgrace jÀtti melko kylmÀksi Malkovichin hyvÀstÀ roolisuorituksesta huolimatta.
Lithh's rating:
Wings of Desire (1988)
Kiehtova ja kaunis leffa, tosin omissa silmissÀni hÀviÀÀ vertailussa Paris, Texasille mennen tullen, tosin ehkÀ vertaus ei ole ihan reilu lÀhtökohdiltaan. Nick Caven esiintymisestÀ iso plussa, leffan intensiivisimpiÀ hetkiÀ.
Lithh's rating:
24 Hour Party People (2002)
Katsottu ÀÀrimmÀisen pahassa krapulatilassa eikÀ oikein sopinut siihen vilkkuvine vÀreineen ja Happy Mondaysin biiseineen. En muista tÀstÀ oikein mitÀÀn, aika keskiverto pÀtkÀ.
Lithh's rating:
Odotin jotain paljon rajumpaa, mutta elokuvan jÀlkeen hahmotin odotukseni ÀlyttömÀksi. Laittoi ajattelemaan, vaikka noin puolivÀliin asti elokuva tuntui lÀhinnÀ tylsÀltÀ ja hahmot yksiulotteisen tyhmiltÀ. SyvyyttÀ alkoi kuitenkin loppua kohden tulla enenevissÀ mÀÀrin ja loppufiilis leffasta on sellainen, ettÀ se palannee mieleen vielÀ lÀhitulevaisuudessa useasti.
Lithh's rating:
Drive (2011)
Ties monesko kerta kun tÀmÀnkin elokuvan katsoin. Visuaalisesti mieletön, pidÀn erityisesti Goslingin roolisuorituksesta ja tunnelmasta yleisesti, soundtrack tukee tÀtÀ kaikkea uskomattoman hyvin. 2000-luvun parhaita elokuvia.
Lithh's rating:
Spirited Away (2001)
Hieman yliarvostettu elokuva, ei tÀmÀ noussut ollenkaan suosikkieni joukkoon Studio Ghiblin tuotoksista. HyvÀ ja mukaansatempaava tÀmÀkin oli ja maailma kiehtova. Muut piirretyt nÀyttÀvÀt nÀiden ohella aina kovin muovisilta ja hengettömiltÀ.
Lithh's rating:
Blue Velvet (1986)
Kenties Lynchin paras elokuva, ehkÀ hÀnen yksinkertaisin elokuvansa mutta samalla Blue Velvet saavuttaa tunnelman, jota muissa Lynchin elokuvissa ei ole. Kaunis ja vaikuttava leffa, jonka olen nÀhnyt hyvin monta kertaa.
Lithh's rating:
YllÀttÀvÀn viihdyttÀvÀ ja hauska elokuva, tosin katsomishetkellÀ oli nautittu reiluhko mÀÀrÀ alkoholipitoisia juomia ja se lienee suositeltavaa, jos tÀstÀ elokuvasta haluaa nauttia tÀysin rinnoin. Erityismaininta kohtaukselle, jossa Nicolas Cage panee, polttaa tupakkaa ja ampuu pahiksia samaan aikaan.
Lithh's rating:
Hyvin epÀ-LynchimÀinen teos, vaikka tiettyjÀ tuttuja elementtejÀ etenkin henkilöhahmoissa on nÀhtÀvissÀ. Leffan jÀlkeen oli lÀmmin ja kotoisa fiilis, tosin tuskin tÀmÀ erityisesti jÀÀ mieleen pyörimÀÀn.
Lithh's rating:
VÀhÀeleinen ja kiehtovan ahdistava elokuva, ensimmÀinen jonka nÀin Hanekelta. Loppukohtaus on usein pyörinyt mielessÀ.
Lithh's rating:
Yliarvostettu joskin silti aika kiva elokuva. Huikea nÀyttelijÀsuoritus pÀÀosan lapsinÀyttelijÀltÀ, ihan parhaita aikoihin. Visuaalisesti toisaaltaan hieno ja toisaalta ÀrsyttÀvÀ.
Lithh's rating:
TÀllÀ kertaa tÀmÀ tuli nÀhtyÀ leffateatterissa ja jotenkin se ympÀristö tuntui sopivan leffalle, sillÀ 8 1/2 oli nyt parempi kuin koskaan ennen. Kenties se vaati elokuvateatterin mukanaan tuoman keskittymisen, sillÀ elokuva on tÀynnÀ kÀsittÀmÀttömÀn hienoja yksityiskohtia ja henkilöhahmoja. EhkÀ Fellinin paras.
Lithh's rating:
Heart of Glass (1976)
Mysteerinen ja upean nÀköinen elokuva, josta ei kuitenkaan jÀÀnyt kovin paljoa kÀteen. Uusintakatsomisen paikka?
Lithh's rating:
Donnie Darko (2001)
Teini-iÀn suurin suosikkini, söpö Jake Gyllenhaal, indieteinin suosikkisoundtrack ja sopivan ahdistava juoni. Toimii edelleen.
Lithh's rating:
Klassikko, joka oli jÀÀnyt aikaisemmin nÀkemÀttÀ ja tuli nyt vastaan elokuvateatterissa, jossa tÀmÀ leffa onkin pakko nÀhdÀ. Todella hieno ja moniulotteinen elokuva josta jÀi fiilis, ettÀ tÀmÀ tÀytyy nÀhdÀ vielÀ uudestaan, jotta voisi muodostaa kunnollisen mielipiteen.
Lithh's rating:
Into the Wild (2007)
Keskinkertainen tarina aika ÀrsyttÀvÀstÀ hahmosta, Eddie Vedderin soundtrack yllÀttÀvÀn kiva.
Lithh's rating:
The Room (2003)
Huonojen elokuvien Citizen Kane, kuten joku fiksumpi sanoi. Aivan huikea leffa aloitteluun.
Lithh's rating: