Movies Watched in 2011
Sort by:
Showing 1-50 of 372
Decade:
Rating:
List Type:
dvd
Todella paljon Final Fantasyjä muistuttava juoni ja maailma. Se ei ole ollenkaan huono juttu.
Todella paljon Final Fantasyjä muistuttava juoni ja maailma. Se ei ole ollenkaan huono juttu.
Sulo's rating:
Honey, I Shrunk the Kids (1989)
tv (digiboksi tallennus)
Pakko arvostaa elokuvan hyvää ideaa. Tiedemies isä on kehittänyt esineiden, asioiden ja näköjään ihmistenkin pienennys laitteen, joka kutistaa vahingossa perheen lapset ja samalla naapurinkin mukulat tosi pieniksi. Lapset joutuvat pihan perälle ja seikkailu kohti taloa alkaa. Vaarana matkalla on eri ötökät ja muut "luonnonmullistukset".
Hienoa että näinkin yksinkertaisesta aiheesta on tehty elokuva. Ei aina tarvitse seikkailla maasta toiseen kaiken maailman aarteiden perässä, kun omastakin pihasta löytyy aineksia vaikka mihin.
Lapsinäyttelijät ärsyttävät ajoittain kitinällään, mutta eivät edes koko aikaa. Lavastus oli myös pääosin kunnossa ja vain joissain kohtauksissa se näytti keinotekoiselta. Osa vastaan tulevista ötököistä oli huonosti tehty, mutta -89 vuoden elokuvaksi nekin on ihan jees.
Pakko arvostaa elokuvan hyvää ideaa. Tiedemies isä on kehittänyt esineiden, asioiden ja näköjään ihmistenkin pienennys laitteen, joka kutistaa vahingossa perheen lapset ja samalla naapurinkin mukulat tosi pieniksi. Lapset joutuvat pihan perälle ja seikkailu kohti taloa alkaa. Vaarana matkalla on eri ötökät ja muut "luonnonmullistukset".
Hienoa että näinkin yksinkertaisesta aiheesta on tehty elokuva. Ei aina tarvitse seikkailla maasta toiseen kaiken maailman aarteiden perässä, kun omastakin pihasta löytyy aineksia vaikka mihin.
Lapsinäyttelijät ärsyttävät ajoittain kitinällään, mutta eivät edes koko aikaa. Lavastus oli myös pääosin kunnossa ja vain joissain kohtauksissa se näytti keinotekoiselta. Osa vastaan tulevista ötököistä oli huonosti tehty, mutta -89 vuoden elokuvaksi nekin on ihan jees.
Sulo's rating:
Dragonslayer (1981)
tv
Pieni pettymys koska toivoin elokuvan sisältävän astetta lihaksikkaampaa ja vähäpukeisempaa barbaari äksöniä, mutta sen sijaan sainkin hintelää loitsuntaa.
Pieni pettymys koska toivoin elokuvan sisältävän astetta lihaksikkaampaa ja vähäpukeisempaa barbaari äksöniä, mutta sen sijaan sainkin hintelää loitsuntaa.
Sulo's rating:
Conan the Barbarian (2011)
Positiivinen yllätys. Väkivaltaa ja verta oikein kivasti. Uusi Conan ei ole ihan hirveä näyttelijä, varsinkin kun ohjaaja ei pistänyt häntä tulkitsemaan erityisen herkkiä tunteita. Kuulemma tämä elokuva on muutenkin lähempänä Conanin kirjoittajan visiota, kuin Arskan, toki äärimmäisen viihdyttävät tuotokset.
Sulo's rating:
Odotetunlainen pettymys, koska westerniä ja scifiä ei kovin helposti toimivaksi yhdistetä. Kaksi niin eri maailmaa. Elokuvaa ei pystynyt pelastamaan edes pahasti pappaantuva Harrison Ford, tai hölmöltä stetsonissa näyttävä Daniel Craig. Housesta tuttu Olivia Wilde on hottis, mutta näyttelijäntaidoista en ole vieläkään varma. Tuntuu pelaavan varman päälle joka roolin vain yhtä totista ilmettä käyttäen.
Sulo's rating:
Murder on the Orient Express (1974)
dvd
Poirotin näyttelijä pilaa ylinäyttelyllään paljon. Juoni on laadukas ja varsinkin Bergman ja Bacall ovat hyviä rooleissaan.
Poirotin näyttelijä pilaa ylinäyttelyllään paljon. Juoni on laadukas ja varsinkin Bergman ja Bacall ovat hyviä rooleissaan.
Sulo's rating:
The Countess (2009)
Miellyttävän raaka, mutta jotain jää kuitenkin puuttumaan. Jokin isompi juonen koukeroinen, tai vauhdikkaampi kohtaus elokuvan lopussa olisi piristänyt paljon.
Sulo's rating:
Raining Cats and Frogs (2003)
dvd
Aika tylsä elokuva siihen nähden, että kuuluu R&A elokuviin. Enemmän olisi odottanut jotain aikuisille suunnattua juttua. Se että kuoriaiset pökkii, on kuitenkin aika kesyä, vaikka ei sitäkään kyllä muun maalaisissa animaatioissa ole, kuin tässä ranskalaisessa. (Japsejahan ei lasketa, koska siellä ollaan ihan sekaisin.)
Aika tylsä elokuva siihen nähden, että kuuluu R&A elokuviin. Enemmän olisi odottanut jotain aikuisille suunnattua juttua. Se että kuoriaiset pökkii, on kuitenkin aika kesyä, vaikka ei sitäkään kyllä muun maalaisissa animaatioissa ole, kuin tässä ranskalaisessa. (Japsejahan ei lasketa, koska siellä ollaan ihan sekaisin.)
Sulo's rating:
dvd (suomi-dub.) kirjaston laina
Pari hauskaa kohtaa ja ihan perus viihdyttäväkin seikkailu. Poikkeuksellisesti katsoin elokuvan suomi-dubattuna, ihan vain muiden katselijoiden takia. Ei se elokuvan suomi-dubbaus ihan huonoa ollut, mutta nyt kun katsoo ääninäyttelijöiden listaa, nin olisihan se ollut mielekkäämpää nähdä...siis kuulla esim. Ewan McGregoria, Ricky Gervaisia, John Cleesee ja Hugh Laurieta.
Pari hauskaa kohtaa ja ihan perus viihdyttäväkin seikkailu. Poikkeuksellisesti katsoin elokuvan suomi-dubattuna, ihan vain muiden katselijoiden takia. Ei se elokuvan suomi-dubbaus ihan huonoa ollut, mutta nyt kun katsoo ääninäyttelijöiden listaa, nin olisihan se ollut mielekkäämpää nähdä...siis kuulla esim. Ewan McGregoria, Ricky Gervaisia, John Cleesee ja Hugh Laurieta.
Sulo's rating:
dvd (kirjaston laina) 1001
Elokuvan alku toi mieleen Hannu ja Kerttu sadun, jossa perheen isä hylkää lapsensa metsään. Tässä kuitenkin hieman tylymmin esitettynä.
Hieman häiritsi ohjaajan tapa alleviivata aboriginaali pojan eläinten teurastamisen olevan samanlaista ja yhtä hyväksyttävää kuin ammattiteurastajan työ. Miksi piti niin paljon leikata sinne väliin niitä kohtia. Katsojan aliarviointia minusta. Muutenkin eläinten tappaminen sai liikaa huomiota, vaikka mikään kettutyttö olekaan. Alastomuudesta plussaa.
Elokuvan alku toi mieleen Hannu ja Kerttu sadun, jossa perheen isä hylkää lapsensa metsään. Tässä kuitenkin hieman tylymmin esitettynä.
Hieman häiritsi ohjaajan tapa alleviivata aboriginaali pojan eläinten teurastamisen olevan samanlaista ja yhtä hyväksyttävää kuin ammattiteurastajan työ. Miksi piti niin paljon leikata sinne väliin niitä kohtia. Katsojan aliarviointia minusta. Muutenkin eläinten tappaminen sai liikaa huomiota, vaikka mikään kettutyttö olekaan. Alastomuudesta plussaa.
Sulo's rating:
The Mummy (1932)
dvd (kirjaston laina)
Karloff esiintyy harmittavan vähän muumio lookissa, mutta on ihan hyytävä myös normaalimman näköisenä. Silmät, totinen ilme ja pelottava olemus tuo hahmoon juuri sopivaa uhkaavuutta.
Siinä vaiheessa kun elokuvan olisi pitänyt saada lisää vauhtia ja jotain lisää, niin elokuva muuttuu vaan tylsemmäksi. Jää junnaamaan paikallaan, kun hirveä määrä Imhotepin menneisyydestä paljastetaan. Pahimmillaan naispääosa näyttelijä toistaa samoja juttuja, kuin Karloff sekuntia aikaisemmin.
Karloff olisi pitänyt laittaa tekemään enemmän sitä missä hän on parhaimmillaan. Uhkaavan totista mulkoilua. Hidas dialogi alkoi hyydyttämään tosi pahasti ja "lopputaistelukin" oli nopeasti ohi. Lopputekstit läväytetään ruutuun ja tässäkö tämä nyt sitten oli?
Karloff esiintyy harmittavan vähän muumio lookissa, mutta on ihan hyytävä myös normaalimman näköisenä. Silmät, totinen ilme ja pelottava olemus tuo hahmoon juuri sopivaa uhkaavuutta.
Siinä vaiheessa kun elokuvan olisi pitänyt saada lisää vauhtia ja jotain lisää, niin elokuva muuttuu vaan tylsemmäksi. Jää junnaamaan paikallaan, kun hirveä määrä Imhotepin menneisyydestä paljastetaan. Pahimmillaan naispääosa näyttelijä toistaa samoja juttuja, kuin Karloff sekuntia aikaisemmin.
Karloff olisi pitänyt laittaa tekemään enemmän sitä missä hän on parhaimmillaan. Uhkaavan totista mulkoilua. Hidas dialogi alkoi hyydyttämään tosi pahasti ja "lopputaistelukin" oli nopeasti ohi. Lopputekstit läväytetään ruutuun ja tässäkö tämä nyt sitten oli?
Sulo's rating:
Andrei Rublev (1966)
dvd (kirjaston laina) 1001
Kotelon juonenkuvauksesta sai vaikutelman "road moviesta" 1400-luvun venäjällä, jossa ikonimaalarimunkki seikkailee. No, pääsi hebbu ilmeisesti yhteen tai kahteen paikkaan ja hengailee sitten siellä. Ei pitäisi laittaa omia odotuksia, tai jotain ennakkoluuloja elokuvan viaksi, jos se ei sitten osottaudukaan odotusten arvoisiksi, mutta en voi mitään, että petyin.
Kotelon juonenkuvauksesta sai vaikutelman "road moviesta" 1400-luvun venäjällä, jossa ikonimaalarimunkki seikkailee. No, pääsi hebbu ilmeisesti yhteen tai kahteen paikkaan ja hengailee sitten siellä. Ei pitäisi laittaa omia odotuksia, tai jotain ennakkoluuloja elokuvan viaksi, jos se ei sitten osottaudukaan odotusten arvoisiksi, mutta en voi mitään, että petyin.
Sulo's rating:
The Rite (2011)
Ilmeisesti aika mieleenpainumaton tapaus, koska näin jälkeenpäin kirjoitettuna ei muistikuvia oikein ole. Kovasti tässä piruja maalat...manattiin.
Sulo's rating:
Etukäteen ei uskoisi vatsastapuhumisen olevan niinkin viihdyttävää. Johtunee paljon siitä, että varsin perinteinen viihdytystaito on päivitetty modernimmaksi esitykseksi ja se sopii nykyajan yleisön huumorintajuun. Jeff on hauska mies, eikö pelkää käyttää itseään ja omaa elämänsä huumorin lähteenä. Sillä varauksella, että kyseiset asiat ovat totta, eikä pelkkää esitystä.
Sulo's rating:
Saw (2004)
dvd
Ihan viihdyttävä. Aika pallinaama vaan tuo Dr. Lawrence (Cary Elwes), mutta muuten elokuva on jännä ja sopivan raaka. Tulee jostain syystä mieleen Cube - Kuutio. Ehkä siksi kun tässäkin on ansoja ja ollaan pääosin yhdessä huoneessa. Nukke on typerästi toteutettu. Olikohan se tarkoitettu kevennykseksi?
Lokakuun viimeinen elokuva.
Ihan viihdyttävä. Aika pallinaama vaan tuo Dr. Lawrence (Cary Elwes), mutta muuten elokuva on jännä ja sopivan raaka. Tulee jostain syystä mieleen Cube - Kuutio. Ehkä siksi kun tässäkin on ansoja ja ollaan pääosin yhdessä huoneessa. Nukke on typerästi toteutettu. Olikohan se tarkoitettu kevennykseksi?
Lokakuun viimeinen elokuva.
Sulo's rating:
(Voddler)
Aika huono sporttikomedia, jonka pilaa pääosaesittäjä Artie Lange. Siinä on muuten poikkeuksellisen vastenmielinen mies. Liian äänekäs sovinisti, eikä edes erityisen hauskakaan. Ralph "Karate Kid" Macchio on ihan liian pienessä roolissa, yhtenä Artien kamuna.
Aika huono sporttikomedia, jonka pilaa pääosaesittäjä Artie Lange. Siinä on muuten poikkeuksellisen vastenmielinen mies. Liian äänekäs sovinisti, eikä edes erityisen hauskakaan. Ralph "Karate Kid" Macchio on ihan liian pienessä roolissa, yhtenä Artien kamuna.
Sulo's rating:
Jeepers Creepers (2001)
dvd (halloween)
Elokuvan lähtökohdat periaatteessa ihan jees, mutta pääpahiksen yliluonnollisuus hieman latisti tunnelmaa. Mitään kauhufiiliksiä elokuva ei tuottanut, ja välillä ärsytti pääosaesittäjien paikallaan junnaus. Olisi voitu siirtyä jo eteenpäin.
Elokuvan alussa olisi voitu käyttää enemmän valaistusta hyödyksi. Pimeyttä ja varjoja yms. Niistä kohtauksista olisi saatu siten paljon enemmän irti. Esim. kun pahis dumppaa epäilyttävän paketin viemäriin. Ehkä tarkoituksellakin pahista näytettiin siinä ekaa kertaa paremmin, mutta se olisi voinut tapahtua paljon uhkaavamminkin.
Justin Longista pidän joissakin rooleissa, eikä hän tässäkään mikään ihan huono ollut. Hänen siskoaan esittävä Gina Philips (?) jää aika vaisuksi, eikä perustallaajan ulkonäölläkään mitään erityisempää elokuvaan tuo, puhumattakaan siitä teini käyttäytymisestä. Vajoaa nuoremman veljensä tasolle. En arvosta.
Elokuvan lähtökohdat periaatteessa ihan jees, mutta pääpahiksen yliluonnollisuus hieman latisti tunnelmaa. Mitään kauhufiiliksiä elokuva ei tuottanut, ja välillä ärsytti pääosaesittäjien paikallaan junnaus. Olisi voitu siirtyä jo eteenpäin.
Elokuvan alussa olisi voitu käyttää enemmän valaistusta hyödyksi. Pimeyttä ja varjoja yms. Niistä kohtauksista olisi saatu siten paljon enemmän irti. Esim. kun pahis dumppaa epäilyttävän paketin viemäriin. Ehkä tarkoituksellakin pahista näytettiin siinä ekaa kertaa paremmin, mutta se olisi voinut tapahtua paljon uhkaavamminkin.
Justin Longista pidän joissakin rooleissa, eikä hän tässäkään mikään ihan huono ollut. Hänen siskoaan esittävä Gina Philips (?) jää aika vaisuksi, eikä perustallaajan ulkonäölläkään mitään erityisempää elokuvaan tuo, puhumattakaan siitä teini käyttäytymisestä. Vajoaa nuoremman veljensä tasolle. En arvosta.
Sulo's rating:
My Bloody Valentine (2009)
dvd (Halloween horroria)
Positiivinen yllätys. Yliampuvat raakuudet viihdyttää/ällistyttää ja nakuilu kohtauskin on jotain niin...yliampuvan estotonta ja äärimmäisyyksiin pitkitetty. Selvästi elokuvan tekijät eivät ole olleet liian tosissaan. Kaasunaamarinen kaivosmies on mahtava pahis ja hakku kätevä ase.
Positiivinen yllätys. Yliampuvat raakuudet viihdyttää/ällistyttää ja nakuilu kohtauskin on jotain niin...yliampuvan estotonta ja äärimmäisyyksiin pitkitetty. Selvästi elokuvan tekijät eivät ole olleet liian tosissaan. Kaasunaamarinen kaivosmies on mahtava pahis ja hakku kätevä ase.
Sulo's rating:
The Kentucky Fried Movie (1977)
dvd
Vain ajoittain hauska ja silloinkin vain tuhmat vitsit viihdyttää. Alastomuudesta plussaa.
Vain ajoittain hauska ja silloinkin vain tuhmat vitsit viihdyttää. Alastomuudesta plussaa.
Sulo's rating:
The Hangover: Part II (2011)
Hauskin komedia pitkään aikaan. Ensimmäistä osaa käytetään hyvin hyödyksi, kun pääosajannut muistelevat moneen kertaan, mitä aikaisemmassa osassa tapahtui. Kakkonen ylittää ensimmäisen osan tapahtumat moninkertaisesti. Hyvällä tavalla. :) Tuhmat vitsit huvittaa, ja näyttelijätkin pääsevät laittamaan itseään likoon. Varsinkin Stu (Ed Helms).
Sulo's rating:
Colombiana (2011)
Pitkästä aikaa hyvä toimintaelokuva. Jotain elementtejä on otettu Desperadosta ja Cliff Curtis matkii selvästi Tony Montanaa. Asia tehdään vielä täysin selväksi eräällä strategisesti sijoitetulla julisteella.
Kun pääosaan palkataan hottis nainen, niin elokuva palkkatappajasta kiinnostaa heti astetta enemmän. Zoe Saldana on ehkä hieman turhankin hoikka, mutta paljaan pinnan vilauttelu korvaa puuttuvat muodot ja onhan hän varsin notkiakin.
Elokuvan kirjoittamiseen on osallistunut Luc Besson, ja vaikka epäilen Lucin vain kertoneen muutaman idean ja juonenkäänteen toiselle kirjoittajalle, joka on tarinan sitten viimeistellyt, niin silti Besson ei ole vielä koskaan pettänyt. Olen varmaan viihtynyt jokaisen elokuvan parissa, jonka tekemiseen hän on millään lailla osallistunut. (Ohjauksista luonnollisesti eniten.)
Sulo's rating:
Täysin Kapteeni Amerikkaan tutustumattomana tämä oli positiivinen yllätys. Ensivaikutelma kuitenkin pelkästä nimestä on jo negatiivinen, mutta kuten epäilinkin nimen alkuperässä on huumoria mukana. Eikä Captain America ole pelkkää amerikkalaisuuden ylistämistä.
Sulo's rating:
dvd (kirjaston laina)
Hienot roolit molemmilta pääosan esittäjiltä. Juonessa olisi voinut olla jotain erikoisempaakin käännettä, mutta tälläisenäkin ihan ok.
Hienot roolit molemmilta pääosan esittäjiltä. Juonessa olisi voinut olla jotain erikoisempaakin käännettä, mutta tälläisenäkin ihan ok.
Sulo's rating:
Drag Me to Hell (2009)
dvd
Toivoin saavani katsottavakseni jotain astetta totisempaa kauhua, mutta olisihan se pitänyt Raimin lähteneen Evil Dead linjalle. Ei huono juttu sekään, mutta eipä tästä hirveesti nivuset kostunut.
Alison Lohman kiva nähdä jossain elokuvassa Matchstick Menin jälkeen (no, on hän parissa näkemässäni elokuvassa ollut senkin jälkeen, mutta eipä hirveesti ole sivuroolit mieleen jäänyt.) Raimilla on mielenkiintoinen fetissi laittaa koko ajan jotain lentämään tai menemään Lohmanin suuhun. Justin Long oudossa normiduden roolissa oli outo. Öööö. Eli siis näytelleessään normaalia hän on outo?
Toivoin saavani katsottavakseni jotain astetta totisempaa kauhua, mutta olisihan se pitänyt Raimin lähteneen Evil Dead linjalle. Ei huono juttu sekään, mutta eipä tästä hirveesti nivuset kostunut.
Alison Lohman kiva nähdä jossain elokuvassa Matchstick Menin jälkeen (no, on hän parissa näkemässäni elokuvassa ollut senkin jälkeen, mutta eipä hirveesti ole sivuroolit mieleen jäänyt.) Raimilla on mielenkiintoinen fetissi laittaa koko ajan jotain lentämään tai menemään Lohmanin suuhun. Justin Long oudossa normiduden roolissa oli outo. Öööö. Eli siis näytelleessään normaalia hän on outo?
Sulo's rating:
The Ring (2002)
dvd
Vaikka en ole mikään rohkeuden perikuva, niin viime aikoina katsotut, paljonkin joissain piireissä kehuja saaneet kauhuelokuvat eivät saa muuta kun tylsistymistä aikaan. En intoile kauhuntunteesta, enkä edes pääse riittävästi elokuvan fiilikseen mukaan, että voisin ottaa psykologisen kauhun riittävän tosissaan. Katson kuitenkin "vaan" elokuvaa. Oikeassa elämässä pimeessä käyskentely on paljon kuumottavampaa.
Säikäyttelykauhu on asia erikseen, mutta tuntuu että olen niin puutunut rauhalliseen tunnelmanluontiin, että kun säikäytys tulee, niin en aina edes tajua mitä tapahtuu. Hieman laskee tunnelmaa, kun pitää kysyä, että mitä tuossa vilahti yms.
Naomi Wattsia on kuitenkin aina mukava seurata ja kyllä minä halusin nähdä elokuvan loppuratkaisun, kun suhtauduin elokuvaan eräänlaisena salapoliisitarinana. Miten palaset loksahtelee kohdalleen ja miten Naomi lopulta selviää, vai selviääkö. Ehkä jonkun Scary movie 3 (?) näkeminenkin hieman spoilasi tulevaa. Siinä taisi olla parodiaa The Ringistä, joten ihan kaikki kohtaukset eivät tulleet täysin odottamatta.
Vaikka en ole mikään rohkeuden perikuva, niin viime aikoina katsotut, paljonkin joissain piireissä kehuja saaneet kauhuelokuvat eivät saa muuta kun tylsistymistä aikaan. En intoile kauhuntunteesta, enkä edes pääse riittävästi elokuvan fiilikseen mukaan, että voisin ottaa psykologisen kauhun riittävän tosissaan. Katson kuitenkin "vaan" elokuvaa. Oikeassa elämässä pimeessä käyskentely on paljon kuumottavampaa.
Säikäyttelykauhu on asia erikseen, mutta tuntuu että olen niin puutunut rauhalliseen tunnelmanluontiin, että kun säikäytys tulee, niin en aina edes tajua mitä tapahtuu. Hieman laskee tunnelmaa, kun pitää kysyä, että mitä tuossa vilahti yms.
Naomi Wattsia on kuitenkin aina mukava seurata ja kyllä minä halusin nähdä elokuvan loppuratkaisun, kun suhtauduin elokuvaan eräänlaisena salapoliisitarinana. Miten palaset loksahtelee kohdalleen ja miten Naomi lopulta selviää, vai selviääkö. Ehkä jonkun Scary movie 3 (?) näkeminenkin hieman spoilasi tulevaa. Siinä taisi olla parodiaa The Ringistä, joten ihan kaikki kohtaukset eivät tulleet täysin odottamatta.
Sulo's rating:
Limitless (2011)
Viihdyttävä ja kiinnostava elokuva, jonka idea saa varmasti monet muutkin siitä kiinnostumaan. Kukapa ei haluaisi pillerin, joka saa käyttämään aivokapasiteettiä täydellä teholla. Oppisi kieliä ja soittamaan soittimia ja naisetkin intoilee, kun osaa puhua sivistyneesti ja kaikkee muuta sellasta.
Siitä plussaa, että elokuvan tekijät eivät laittaneet päähenkilöä katumaan tai muuten tekemään klassista parannusta, mitä monet elokuvat tekevät. Kuitenkin mies pettää tyttöystäväänsä, vetää pillereitä yli kaikkien suositusten (jos niitä edes olisi olemassa), tappaakin ihmisiä (No, joo. Miehiä jotka ehkä myös ansaitsivat sen) ja käyttäytyy muutenkin kuin vastarikastunut ylimielinen nousukas. Sinä missä muissa elokuvissa, joita en nyt pysty nimeämään, päähenkilö oppisi jotain, niin tässä mies vielä ylittää kaiken aikaisemmn tehdyn ja selvästi hyötyy monien moraalikäsitysten rikkomisesta. Vähän kun huijaisi jossain kokeessa, pääsee siitä kuin koira veräjästä ja vielä hyötyy siitä uskomattoman paljon koko loppuelämänsä ajan.
Sulo's rating:
Ace in the Hole (1951)
dvd (kirjaston laina) 1001
Vieläkin varsin ajankohtainen elokuva median voimasta ja miten sitä voi käyttää hyödykseen. Tai ainakin yrittää. Ace in the hole on myös hyvä varoitus siitä, että media ei ole hallittavissa. Nykypäivänä vielä vähemmän, kun silloin 50-luvulla, jolloin sanomalehdet vielä jylläsivät.
Vieläkin varsin ajankohtainen elokuva median voimasta ja miten sitä voi käyttää hyödykseen. Tai ainakin yrittää. Ace in the hole on myös hyvä varoitus siitä, että media ei ole hallittavissa. Nykypäivänä vielä vähemmän, kun silloin 50-luvulla, jolloin sanomalehdet vielä jylläsivät.
Sulo's rating:
Mickey's Trailer (1938)
7 min. lyhäri youtube
Se on vaan niin old school lukea jotain lehteä samalla kun syö, mutta kuitenkin ruoka menee paljon paremmin alas kurkusta, kun on samalla jotain katseltavaa. Ikkunasta ei näkynyt mitään mieltä mullistavaa, joten päädyin puolivahingossa tulisen linssisopan kyytipojaksi nauttimaan Mikin asuntovaunusta aka Mickey´s trailerista (1938).
Kaikille tuttu kolmikko Mikki, Aku ja Hessu on asuntovaunuilemassa, kuten kunnon karavaanarit. Asuntovaunu on varustettu joka kodista löytyvillä mukavuuksilla ja tavaraakin pieneen asuntovaunuun mahtuu yllättävän paljon.
Kaikilla pääosan esittäjä herroilla on vanhat tutut roolinsa. Mikki tunnollisena ja ajoittain ärsyttävänkin kunnollisena pitää aina ohjaksia käsissään, pomottaen kahta muuta kanssa matkailijaa. Varsinkin Akua, joka ei suostu olemaan mikään Mikin hännystelijä, niin kuin Hessu. Joka on lyhärissä omimmillaan hassuna hölmöilijänä, asettaen ihailtavasti ruuan turvallisuuden edelle. Aku on hahmona ehkä kaikkein samaistuttavin. Aamu-unisessa Akussa jokainen näkee itsensä.
Jo vuonna 1938 hauskaksi todettu "huoneen", tässä tapauksessa asuntuvaunun muuttaminen nappia painamalla joksikin muuksi, on muistaakseni kiinnostanut komedian aiheena myös Buster Keatonia. Talon modernisointi Jacques Tatia n. 20-vuotta myöhemmin ja elämän helpottaminen koneistamalla Spede Pasasta koko 70-90 luvut. Että aiheesta saa paljonkin vitsejä irti ja se huumori ei ole sidottu mihinkään tiettyyn aikakauteen.
Se näissä Disneyn vanhoissa lyhareissä onkin niin hienoa, että ne jaksavat viihdyttää monia sukupolvia. Suurin osa omista lapsuuden suosikkipiirretyistä on kokenut inflaation, mutta näiden Disney lyhäreiden kanssa jaksaa vieläkin viihtyä. Onneksi niitä on tehtykin varmaan satoja, joten katsominen ei heti lopu kesken.
Se on vaan niin old school lukea jotain lehteä samalla kun syö, mutta kuitenkin ruoka menee paljon paremmin alas kurkusta, kun on samalla jotain katseltavaa. Ikkunasta ei näkynyt mitään mieltä mullistavaa, joten päädyin puolivahingossa tulisen linssisopan kyytipojaksi nauttimaan Mikin asuntovaunusta aka Mickey´s trailerista (1938).
Kaikille tuttu kolmikko Mikki, Aku ja Hessu on asuntovaunuilemassa, kuten kunnon karavaanarit. Asuntovaunu on varustettu joka kodista löytyvillä mukavuuksilla ja tavaraakin pieneen asuntovaunuun mahtuu yllättävän paljon.
Kaikilla pääosan esittäjä herroilla on vanhat tutut roolinsa. Mikki tunnollisena ja ajoittain ärsyttävänkin kunnollisena pitää aina ohjaksia käsissään, pomottaen kahta muuta kanssa matkailijaa. Varsinkin Akua, joka ei suostu olemaan mikään Mikin hännystelijä, niin kuin Hessu. Joka on lyhärissä omimmillaan hassuna hölmöilijänä, asettaen ihailtavasti ruuan turvallisuuden edelle. Aku on hahmona ehkä kaikkein samaistuttavin. Aamu-unisessa Akussa jokainen näkee itsensä.
Jo vuonna 1938 hauskaksi todettu "huoneen", tässä tapauksessa asuntuvaunun muuttaminen nappia painamalla joksikin muuksi, on muistaakseni kiinnostanut komedian aiheena myös Buster Keatonia. Talon modernisointi Jacques Tatia n. 20-vuotta myöhemmin ja elämän helpottaminen koneistamalla Spede Pasasta koko 70-90 luvut. Että aiheesta saa paljonkin vitsejä irti ja se huumori ei ole sidottu mihinkään tiettyyn aikakauteen.
Se näissä Disneyn vanhoissa lyhareissä onkin niin hienoa, että ne jaksavat viihdyttää monia sukupolvia. Suurin osa omista lapsuuden suosikkipiirretyistä on kokenut inflaation, mutta näiden Disney lyhäreiden kanssa jaksaa vieläkin viihtyä. Onneksi niitä on tehtykin varmaan satoja, joten katsominen ei heti lopu kesken.
Sulo's rating:
Mr. Hulot's Holiday (1953)
dvd (kirjaston laina) 1001
Ehkä aikanaan Mr. Hulot´s Holiday aka Riemuloma Rivieralla olikin poikkeuksellisen hauska tai omaperäinen komedia, mutta nyt se ei sitä enää ole. Mr. Beania töllöttäneet tuskin hirveästi Tatin luomasta yltiö kohteliaasta hahmosta intoilevat. En minä ainakaan.
Ehkä aikanaan Mr. Hulot´s Holiday aka Riemuloma Rivieralla olikin poikkeuksellisen hauska tai omaperäinen komedia, mutta nyt se ei sitä enää ole. Mr. Beania töllöttäneet tuskin hirveästi Tatin luomasta yltiö kohteliaasta hahmosta intoilevat. En minä ainakaan.
Sulo's rating:
Load more items (322 more in this list)
2011 katsotut elokuvat. Uusin aina ylimpänä. Hapuilevia kommentteja lisäillään olemattomien lukijoiden kiusaksi aina kun siltä tuntuu, tai sitten ei lisäillä. Luultavasti ihan yhtä paskoja juttuja kuin ennenkin. Miksipä se tästä muuttuisi.
Jatkoa edelliselle vuodelle: www.listal.com/list/movies-watched-in-2010-sulo
Tänä vuonna sitten enemmän, parempia ja kaikenlaista wanhaa sontaakin. 2012 sitten pelkkää paskaa, kun tulee se maailman loppukin tulvan muodossa. Niin ei millään ole enää mitään väliä.
Puolitosissaan asetettu tavoite vuodella on 365 elokuvaa. Jep, lyhytelokuvat lisään myös listalle, mutta en niitä pelkän määrän takia ala katsomaan. Joskus jokin.
kaksi tai useammin vuoden aikana katsotut:
The Chiefs (2)
Cobra Verde (2)- kommenttiraidalla
Lost 1 ja 2 tuotantokausi
Hanna (2)
edit.
1917: 1
1922: 1
1925: 1
1926: 1
1927: 1
1928: 1
1910-1929 6kpl 1.6% 2010=5kpl 1.6%
1931: 3
1932: 1
1933: 1
1935: 1
1938: 2
1939: 3
1930-39 11kpl 3% 2010=1kpl 0.3%
1940: 2
1941: 3
1942: 2
1944: 2
1946: 2
1947: 1
1948: 1
1949: 1
1940-49 14kpl 3.7% 2010=5kpl 1.6%
1950: 2
1951: 3
1952: 2
1953: 2
1954: 3
1955: 2
1956: 1
1957: 2
1958: 5
1959: 1
1950-59 23kpl 6% 2010=8kpl 2.6%
1960: 2
1961: 3
1962: 8
1963: 2
1964: 6
1966: 4
1967: 7
1969: 2
1960-1969 34kpl 9% 2010=8kpl 2.6%
1970: 2
1971: 6
1972: 4
1973: 6
1974: 3
1975: 3
1977: 2
1978: 2
1979: 5
1970-79 33kpl 8.77% 2010=6kpl 2%
1980: 2
1981: 3
1982: 3
1983: 2
1984: 2
1985: 3
1986: 6
1987: 5
1988: 8
1989: 6
1980-89 40kpl 10.6% 2010=29kpl 9.6%
1990: 2
1991: 4
1992: 5
1993: 3
1994: 4
1995: 7
1996: 10
1997: 5
1998: 4
1999: 8
1990-99 52kpl 13.8% 2010=56kpl 18.6%
2000: 4
2001: 3
2002: 10
2003: 7
2004: 10
2005: 11
2006: 8
2007: 9
2008: 19
2009: 13
2000-2009 94kpl 25% 2010=140kpl 46.6%
2010: 30
2011: 40
70kpl 18.6% 2010=39kpl 13%
Jatkoa edelliselle vuodelle: www.listal.com/list/movies-watched-in-2010-sulo
Tänä vuonna sitten enemmän, parempia ja kaikenlaista wanhaa sontaakin. 2012 sitten pelkkää paskaa, kun tulee se maailman loppukin tulvan muodossa. Niin ei millään ole enää mitään väliä.
Puolitosissaan asetettu tavoite vuodella on 365 elokuvaa. Jep, lyhytelokuvat lisään myös listalle, mutta en niitä pelkän määrän takia ala katsomaan. Joskus jokin.
kaksi tai useammin vuoden aikana katsotut:
The Chiefs (2)
Cobra Verde (2)- kommenttiraidalla
Lost 1 ja 2 tuotantokausi
Hanna (2)
edit.
1917: 1
1922: 1
1925: 1
1926: 1
1927: 1
1928: 1
1910-1929 6kpl 1.6% 2010=5kpl 1.6%
1931: 3
1932: 1
1933: 1
1935: 1
1938: 2
1939: 3
1930-39 11kpl 3% 2010=1kpl 0.3%
1940: 2
1941: 3
1942: 2
1944: 2
1946: 2
1947: 1
1948: 1
1949: 1
1940-49 14kpl 3.7% 2010=5kpl 1.6%
1950: 2
1951: 3
1952: 2
1953: 2
1954: 3
1955: 2
1956: 1
1957: 2
1958: 5
1959: 1
1950-59 23kpl 6% 2010=8kpl 2.6%
1960: 2
1961: 3
1962: 8
1963: 2
1964: 6
1966: 4
1967: 7
1969: 2
1960-1969 34kpl 9% 2010=8kpl 2.6%
1970: 2
1971: 6
1972: 4
1973: 6
1974: 3
1975: 3
1977: 2
1978: 2
1979: 5
1970-79 33kpl 8.77% 2010=6kpl 2%
1980: 2
1981: 3
1982: 3
1983: 2
1984: 2
1985: 3
1986: 6
1987: 5
1988: 8
1989: 6
1980-89 40kpl 10.6% 2010=29kpl 9.6%
1990: 2
1991: 4
1992: 5
1993: 3
1994: 4
1995: 7
1996: 10
1997: 5
1998: 4
1999: 8
1990-99 52kpl 13.8% 2010=56kpl 18.6%
2000: 4
2001: 3
2002: 10
2003: 7
2004: 10
2005: 11
2006: 8
2007: 9
2008: 19
2009: 13
2000-2009 94kpl 25% 2010=140kpl 46.6%
2010: 30
2011: 40
70kpl 18.6% 2010=39kpl 13%